Propelpoleringsrobot henter investorkapital til sidste fase af produktudviklingen

print

Propelpoleringsrobot henter investorkapital til..._billed

SubBlue Robotics har med støtte fra Den Danske Maritime Fond udviklet en robot, der kan rense skibspropeller under vandet. Nu har de fået yderligere kapitalindskud fra to danske investorer, Thomas Visti og Ralf Aastrup, der skal bidrage til den sidste fase af produktudviklingen.

SubBlue Robotics er kommet langt siden Den Danske Maritime Fond første gang stiftede bekendtskab med virksomheden. Robotiværksætterne modtog tilbage i 2018 og 2019 seed funding til at udvikle verdens første undervandsrobot, der kan polere korrosion og begroninger væk fra skibspropeller. Nu er et kapitalindskud fra de to nye medejere med til at finansiere de allersidste faser af produktudviklingen og kickstarte virksomhedens vækstrejse.

Automatisering skal gøre propelrengøring nemmere
Kommercielle skibspropeller bliver i dag poleret manuelt af erhvervsdykkere 1-2 gange om året, mens skibet ligger for anker. Det er en både farlig og besværlig proces, men det er afgørende for at sikre fremdrift og spare brændstof, og ideelt set gjorde man det endnu oftere. Robotstartuppen, SubBlue Robotics, har de seneste år udviklet en fjernstyret propelrobot, der kan klare arbejdet.
Når propelrengøringen bliver automatiseret med robotter, elimineres de menneskelige risici. Poleringen kan samtidig foregå, mens skibet alligevel ligger i havn og laster eller losser:
”Propelpolering skal gøres så enkelt og let tilgængeligt, at frekvensen af polering kan øges til et mere ideelt niveau på fx 3-5 gange årligt. Det vil hæve energieffektiviteten for skibsrederne og på den måde gøre shipping mere grøn”, fortæller Michael Hermansen, CTO i SubBlue Robotics.

To nye investorer med ombord
Den Danske Maritime Fond tildelte for første gang iværksætterne støtte i 2019. Siden har DFDS og flere internationale rederier vist interesse og stillet sig til rådighed for tests. Og senest har SubBlue Robotics fået to nye investorer med om bord, Thomas Visti og Ralf Aastrup, der er blevet medejere med en sjettedel hver især i virksomheden.
”Den opbakning og støtte vi har fået fra Den Danske Maritime Fond har bestemt del i, at vi nu har fået investorer på bordet. Fondens bidrag til produktudviklingen har gjort os mere markedsklar og det er alfa omega for at få investorer med ombord,” fortæller Don Fischer, CEO i SubBlue Robotics.
Kapitalindskuddet fra de to nye investorer skal sætte skub i propelrobottens vækstrejse. Når SubBlue Robotics har færdigudviklet den fjernstyrede robot, venter et potentielt marked på cirka 60.000 kommercielle skibe på verdensplan.

Læs mere om projektet her og her.