Tilbage til nyheder 29. marts 2022

Flydende brint-fabrikker skal løse klimakrisen

Flydende brint-fabrikker skal løse klimakrisen_billede

Den Danske Maritime Fond har i 2022 målrettet 30 millioner af fondens bevillinger over de næste to år til innovative start ups og high risk projekter, hvor man knokler for at udvikle nye grønne teknologier til den maritime sektor. Magfu Aps er et eksempel på én af de innovative virksomheder, der i denne uddelingsrunde blev tildelt seed funding.

Magfu Aps har sat sig for at udvikle en prototype af en ny type vindturbine, der kan sejle autonomt og omdanne vindenergi til brint. Tanken er, at en stor flåde af vindturbiner skal sejle besætningsfrit rundt langt ude i fx Nordsøen for at genere fremtidens alternative brændstoffer.

Magfu vil videreudvikle den klassiske vindmølle
Store skibe kan ikke elektrificeres på samme måde som personbiler og busser, men kræver i stedet at vi benytter CO2-neutralt brændstof. Det efterlader branchen med en række udfordringer, som Magfu nu har sat sig for at løse. Eksempelvis er der brug for en teknologisk løsning, der gør det nemmere at etablere mere havvind og samtidig omdanne den grønne vindenergi til brændstof.
”Når en vindturbine kan sejle autonomt langt ude på havet og generere grøn energi, slipper vi for at lede efter steder, hvor det lader sig gøre at fastgøre vindturbinen til havbunden eller steder, hvor vi kan få tilladelse til at opsætte dem på land. Det er en klar fordel både politisk og praktisk, når det kommer til at udrulle meget store mængder vindenergi,” fortæller Thomas Borch, CEO i Magfu.
I første omgang er målet at konstruere og afprøve en prototype i mindre skala. Det skal vise fremtidige investorer, at der er et stort potentiale i teknologien og bringe Det Blå Danmark et skridt tættere på en løsning, der kan fremstille billigt, grønt brændstof og dermed reducere den maritime sektors CO2-udslip.

Stort potentiale for Det Blå Danmark
Det er slutmålet, at Magfus havvindturbiner i fuld skala skal producere 3,5 tons hydrogen ombord per døgn, som enten i sin rene form eller videreforarbejdet kan benyttes som brændstof i den maritime sektor. Det betyder, at det kun vil kræve 8 havturbiner at holde DFDS-færgen, som sejler fra Gøteborg til Immingham, forsynet med grønt brændstof. Potentialet for teknologien er altså stort i forhold til den grønne omstilling af Det Blå Danmark.
Den økonomiske støtte fra Den Danske Maritime Fond gør drømmen om at bygge en selvsejlende havturbine og udforske potentialet til en realitet, fortæller Thomas Borch:
”Nu skal vi i gang med at bygge en prototype, som kan bevise, at vores teknologi ikke bare er et ’moonshot’ – men at det kan blive til en reel månelanding. Det kan vi kun komme i gang med takket være Den Danske Maritime Fond, der har modet til at støtte os i denne tidlige fase”.

Læs mere om projektet her.