Ny Søgning

Blue Technology, Vingesejl til maritim transport

2018-098, billede

Baggrund

Den globale opvarmning bevirker at der er brug for tiltag, der mærkant reducerer eller fjerner nogle af de negative miljømæssige konsekvenser, der er ved traditionel skibsfart. Der anvendes mange ressourcer på at gøre de nuværende skibe marginalt mere miljørigtige, fremfor at tænke i helt nye løsninger. Hos Blue Technology er målsætningen at udvikle en ny skibstype, der eliminerer behovet for fossile brændstoffer til fremdrift af skibe.

Verdenshandlen har fungeret i 5-6.000 år uden fossile brændstoffer, bl.a. med sejlskibe bygget i træ og med lærred som sejldug. I dag er behovet for transport anderledes stort. Heldigvis muliggør nye materialer og teknologier igen at anvende vinden som den primære energi til fremdrift af skibe. Blue Technology sigter efter at udvikle skibe i en størrelse på op til ca. 200 meter med 2 vinger (vingehøjde 110 meter), med en kapacitet svarende til ca. 1.000 20’ containere.

Projekt

Dette projekt har til formål at udvikle og designe en mindre udgave af vingen (vingehøjde ca. 60 meter). Vingen er fastgjort til dækket (i dette projekt en platform), via 3 stag således at der opnås den nødvendige styrke og alsidighed, der åbner for at vingen kan anvendes til kommerciel maritim transport. Når vingen er designet, vil den blive modeltestet for styrke, effekt og belastning.

Forventede resultater

Når projektet er gennemført, forventer Blue Technology at have udviklet et vingedesign, der løser de nødvendige funktioner og som kan modstå de kræfter der regerer på verdenshavene. Ligeledes forventes et sejldiagram, der viser vingens effekt ved forskellige vindforhold, samt målinger på belastning af mast og stag. Med ovennævnte data, kan vingens potentiale verificeres og skroget kan tilpasses yderligere til at supportere vingen. Denne vingestørrelse er tiltænkt skibe, som fx større Ø-færger og mindre feeder- eller krydstogtsskibe.

Projektet kan følges via hjemmesiden www.bluetechnology.dk samt via LinkedIn.

 

2018-098, billede 2