Tilbage til projekter 1. Maritime erhvervsprojekter - 2022

Magfu, Autonomt sejlende havvind-turbine – udvikling og afprøvning til TRL 5

Wing Turbine illustration 01

Baggrund

Den maritime industri står i dag overfor en enorm udfordring ved at skulle nedbringe sin CO2 udledning. Men store skibe ikke kan elektrificeres som f.eks. personbiler. Derfor skal der findes en løsning, så der kan benyttes CO2-neutralt brændstof.

Udfordringen består af tre dele:
Udfordring 1: For at producere vedvarende energi nok til at forsyne f.eks. Mærsk og DFDS med grønt brændstof vil det kræve, at der bliver opført 16 gange flere vindmøller i Danmark end i dag. Den spirende folkelige modstand mod opførelse af nye vindmøller projekter gør det politisk umuligt at finde plads til så mange.
Udfordring 2: Hvis grønt brændstof skal være konkurrencedygtigt med fossilt brændstof, så kræver det at man kan producere elektricitet (til elektrolyse af hydrogen) til 7 øre pr kWh. kWh-prisen for de nyeste off-shore vindmøller ligger omkring 35-40 øre. Så der skal findes en metode til at få kWh-prisen væsentligt længere ned.
Udfordring 3: Ude på det store hav er der uendelige mængder af energi i vinden. Man regner med, at flydende vindmøller i 2030 vil kunne fastgøres på en vanddybde på 800 meter. Men den gennemsnitlige dybde for verdenshavene er 3.7 km. Så for at kunne få adgang til de meget store mængde vindenergi kræver det en autonom sejlende vind-turbine, som ikke behøver forankring. Og som kan operere under alle maritime forhold.

Projekt

Målet er at konstruere og afprøve en prototype i mindre skala af en autonomt sejlede og hydrogenproducerende vind-turbine – en Wing Turbine – som et kvalificeret bud på en løsning af de tre ovenstående udfordringer.

Projektet er delt op i 4 dele:
1. Design, beregning og simulering af vinge, skrog og foil.
2. Konstruktion og test af prototype.
3. Programmering og afprøvning af autonom sejlads indenfor et begrænset område.
4. Måling af genereret energi og beregning af potentiel energi i fremtidig fuld skala version.

Forventede resultater

Efter projektet vil vi stå med en robust og hydrogen-generende prototype, der kan sejle autonomt i et begrænset område, som kan vise fremtidige investorer potentialet i vores teknologi. Dette vil bringe os et vigtigt skridt nærmere muligheden for at kunne producere en maritim løsning til gavn for Det Blå Danmark, der kan fremstille billig grønt brændstof og dermed medvirke til at reducere den maritime branches CO2-udslip.

 

Diverse 2